Érdekességek, újdonságok, tudnivalók a varrás világából

A divat nagyasszonyai 3. rész

Újságmúzeum 2020
2021.05.06 10:48
A divat nagyasszonyai 3. rész

Rotschild Klára, a divat magyar nagyasszonya

„A Rotschild ruha a mindenkori divat kissé konzervatív, inkább elegáns, dámás, kortalan stílusát képviselte. (...) fő erényeiként kiemelhetők a józanság, a kifinomultság, a hordhatóság és az elegancia..."

Ő volt a magyar divat nagyasszonya, aki hosszú évtizedeken át Párizst varázsolta Budapest szívébe. Rotschild Kláráról, vagyis a főváros leghíresebb ruhaszalonjának, a Clara Rotschildnek a tulajdonosáról van szó, aki a holokausztot túlélte, ám egy fogfájás miatt mégis öngyilkos lett idős korában.

Egy szabó és egy varrónő gyermekeként született 1903-ban, a család pesti divatszalonjában látta meg a napvilágot. És ez el is döntötte az életét. A Rotschild márka akkor futott fel igazán, amikor a fiatal lány feleségül ment a dúsgazdag textill-kereskedőhöz, Glücksthal Pálhoz.

Hamarjában három szalonjuk is lett Budapesten a II. világháború előtt, nem csak az osztrák felső tízezer járt hozzájuk Bécsből, a hazai arisztokrácia is rátalált. Akik ismerték, azt mondják, Rotschild nem volt divattervező, szabni és varrni sem tudott igazán, mégis legendává vált.

A divathoz ugyanis nagyon értett.

Röntgenszeme volt, mindig megérezte, mit imádnának a bécsi és pesti dámák. Nem véletlen, hogy I. Faruk egyiptomi király az esküvőjére nem Párizsból, hanem Klárától rendelt ruhákat, és Horthy István esküvőjén is Rotschild Klára volt a ruhafelelős.

A pesti előkelőségek imádták, a II. világháború kitörése után viszont ugyanezek az emberek azonmód hátat fordítottak neki. A szalonját be kellett zárni és végül svéd útlevéllel, egy újlipótvárosi menedékházban vészelte át a háború borzalmait.

A háború után a korábbi ünnepelt divatdiktátor sokáig újságárusként próbált megélni, majd mégis kinyithatta a ruhaboltját. Talán az volt a szerencséje, hogy a pártvezetésben is akadtak olyanok, akik kedvelték a divatot, ezért engedték, hogy a szocialista Magyarországon butikja lehessen.

Hozzá járt a jugoszláv pártvezető, Tito felesége, de Kádár János felesége is sokszor megfordult nála. Egy esetben Rotschild egy prémes bundát küldött Kádárnak, ám ő visszaküldte, azzal a megjegyzéssel, hogy „nem vagyok filmszínész.” Tito is hálás volt, hogy a feleségét öltöztette, volt, hogy orchideákat vitetett Klárának, de egy esetben két uszkár lapult a csomagban. A kivételezettséget látva persze sokan azt beszélték, Rotschild biztosan valamilyen ügynök lehet, ám a rendszerváltás után kutatható levéltári adatok ezt egyáltalán nem támasztották alá.

Az elit továbbra is szeretett volna divatosan öltözni, Klárának pedig minden tehetsége megvolt hozzá, hogy a vevői szinte Párizsban érezzék magukat. A Kádár-rendszer durva képmutatása, hogy a portálon ékeskedő, egyenlőség látszatát keltő Különlegességi Női Ruhaszalon feliratú üzletben Clara Rothschild-címkés ruhákat készítettek már a hatvanas években. Innen öltözködött minden diplomata, a pártelit asszonyai, gazdag, hazánkba utazó külföldiek, művészek, tudósok vagy tehetős értelmiségiek (már amennyi maradt Magyarországon). Jugoszlávia egykori elnökének felesége, az osztrák kancellár felesége, Kádár Jánosné, Gábor Zsazsa, Honthy Hanna vagy Psota Irén is visszajáró vendégei voltak. A nyelveket továbbra sem beszélő Klára a legfelsőbb körökben forgott mint divatkirályné, lóversenyekre járt, kártyázott, egy szinten volt a gazdasági és politikai elittel, és úgy általában élvezte az életet.

Sikerei csúcsán volt, túlélte az üldöztetést, ennek ellenére 1976-ban, 73 éves korában mégis eldobta magától az életet. A közel állók szerint a fogbeültetése miatt iszonyú fájdalmai voltak s ezért egy rossz pillanatában kivetette magát a hetedik emeleten található lakásának ablakából.

Így ért véget a divat hazai nagyasszonyának drámákkal teli élete.

„A Rotschild ruha a mindenkori divat kissé konzervatív, inkább elegáns, dámás, kortalan stílusát képviselte. (...) fő erényeiként kiemelhetők a józanság, a kifinomultság, a hordhatóság és az elegancia. Ezek az ismertetőjegyek az úgynevezett szocialista jó ízlés esetében is állandósultak. Míg a párizsi ízlést a bohém, a pestit mindig is a konzervatív szellem jellemezte” – olvasható Simonovics Ildikó művészettörténész Rotschild Klára – A vörös divatdiktátor címen 2019 végén megjelent monográfiájában. 

Ujságmúzeum, 2020. június 8.

https://qubit.hu/2020/01/16/sajat-hiusaga-vitte-sirba-rotschild-klarat-a-voros-divatdiktatort

Dívány, 2020.02.18. Fenyvesi Zsófi

Fotó: Ujságmúzeum, 2020. június 8.